Sorterade efter bästa förmåga i tidsordning
Bilder & Layout: Peter Isoz och Håkan Ljungqvist
Men först tycker vi att du skall läsa Leo Hasslers väldigt trevliga reseberättelse genom att Klicka här
IMGP5812cz ca 40 glada teknikintresserade på en resa i Närke och Västergötland
5679 På väg från matsalen i Västeräng, vid Vättern, där vi bodde
5680 Skyllbergs bruk: Brukspatron Gustaf Svensson berättar
5681 Skyllbergs bruk: Förväntasfulla besökare
5683 Skyllbergs bruk: Per Eriksson trivs vid fontänen
5684 Skyllbergs bruk: På väg ner i parken
5685 Skyllbergs bruk: Under bron återfanns järnvägen
5687 Skyllbergs bruk: Gustaf Svensson vid en av de Kungl besöksstenarna
5702 Skyllbergs bruk: Ladan numera möteslokal
5705 Skyllbergs bruk: 118” spik för stora träkonstruktioner
5706 Skyllbergs bruk: Produktionschef/dotter och far
5707 Skyllbergs bruk: Tillverkning av svetstråd?
5709 Skyllbergs bruk: Spik - en klassisk produkt
5714 Skyllbergs bruk: Klassisk symbol
5716 Skyllbergs bruk: Här plattas skallen på spiken
5719 Skyllbergs bruk: Mycket att titta på i stora spikhallen
5723 Skyllbergs bruk: Packning av spik
5725 Skyllbergs bruk: Spik på band till spikpistoler
5728 Skyllbergs bruk: Svetsning av elstolpar
5731 Skyllbergs bruk: Leo Hassler framför med inlevelse
5733 Zinkgruvan: Principskiss över malmkropparna
5734 Zinkgruvan: PI-laven
5736 Zinkgruvan: Slig magasinet
5737 Zinkgruvan: Intresserade åhörare
5738 Zinkgruvan: PII-laven
5739 Zinkgruvan: PII-laven, magasinet och Peter Isoz
5740 Zinkgruvan: Autogena malmkrossen
5743 Zinkgruvan: Anrikningsverket
5746 Zinkgruvan: Flotation
5749 Knalla gruvmuseum: Guiden Richard Muckenhirn
5750 Knalla gruvmuseum: Laven över reservutgången
5751 Knalla gruvmuseum: Tur med gruvtåget
5756 Knalla gruvmuseum: Borrkrona raiseborrning och tippvagn
5757 Knalla gruvmuseum: Kastlastare
5761 Knalla gruvmuseum: Utlastningen och gruvlaven
5764 Knalla gruvmuseum: Gruvlok Jenbach JW 20 1961
5767 Knalla gruvmuseum: Demonstration bergborrning
5768 Knalla gruvmuseum: Lastning med fyllfat
5769 Knalla gruvmuseum: Lastning med kastlastare
5770 Knalla gruvmuseum: Gruvlok MAH 914 från 1937
5775 Knalla gruvmuseum: Gruvambulans med lågt tak
5783 Knalla gruvmuseum: Fotomuseum med många historiska bilder
98283865 Knalla gruvmuseum: Gruppbild anställda en gång
98283867 Knalla gruvmuseum: Hatt måste man ha
5786 Knalla gruvmuseum: 3D modell av gruvan
5789 Knalla gruvmuseum: Gruvspel
5790 Knalla gruvmuseum: Manöverhytten till gruvspelet
98283856 Knalla gruvmuseum: Brandbilar kan bli gamla
5792 Heidelberg cement i Skövde: : Fabrikschef Arvid Stjernberg blandar
5796 Heidelberg: Modell över anläggningen
5797 Heidelberg: Kalkkrossen
5806 Heidelberg: Stora silos
98293909 Hedielberg: Inte enkelt att göra cement
5812 Heidelberg: Glatt sällskap framför tunnelugnen
5813 Heidelberg: Kalkbrottet
5815 Heidelberg: Borrning före sprängning
5818 Volvo motormuseum Skövde: Guide Rune Ström
5819 Volvo motormuseum Skövde: Fågelvy över anläggningarna
5828 Horns: Nästa anhalt var Horns tegelbränneri
98293935 Horns: Ingemar Lorentzon berättar och vår färdledare Håkan Ljungqvist håller högtalaren,
5823 Horns tegelbruk: Visning handslagning av klinker
5824 Horns: Formning av leran före bränning, först 8-kantig
98293943 Horns: som sedan skivas
98293929 Horns: Stora ringungnen
5829 Horns: Så ska teglet se när den är klar...
98293948 Horns: men ibland gör det inte det
5831 Horns: Paternosterverk för lerupptagning och tippvagnar
5833 Horns: Per Eriksson provar rälsen till tegelbruket
5840 Horns: Dragloket
98293962 Horns: B18(?) Volvomotor
98293950 Horns: Mycket finns att berätta om tegel
5845 Västeräng boende: middagsdags
5847 Västeräng boende: promenad i kvällssolen till Vättestranden
5848 Västerängs kapell
5849 Västeräng: Kapell med asfaltsgolv, enkelt men fungerande
5851 Västeräng:Adjö och tack till logichefen Kerstin Sjölander
5858 Kalklinbanan Fors-Köping: K.G. Källerfors möter vid grinden
5860 Kalklinbanan: Vagnverkstaden
5865 Kalklinbanan: Konkrossen med blylager som inte fick stanna
98304004 Kalklinbanan: K.G. Källfors berättar
98304007 Kalklinbanan: Travers med höna för att lyfta krossen
98304009 Kalklinbanan: Nere under stora krossen
98304012 Kalklinbanan: Stor motor fordras för att driva krossen
98304030 Kalklinbanan: Silos för den krossade kalken
98304031 Kalklinbanan: Skrotade linbanekorgar
98304036 Kalklinbanan: Visning av verkstaden
98304047 Kalklinbanan: Linbanekorg färdig att fyllas
98304050 Kalklinbanan: Vi fick engagerad information
98304051 Kalklinbanan: Mekanism att skicka korgen ut på linan
98304063 Kalklinbanan: En av 4 motorer för hela resan till Köping
98304070 Kalklinbanan: Korg på väg/lina de ca 40km mot Köping
98304085 Kalklinbanan: Leo Hassler håller tacktal för den fina visningen
5867 Lunch Katrineholm
5868 VVS-museet i Katrineholm var sista anhalten
5869 VVS-museet: Glada guider
5870 VVS-museet: Gammaldags brandmateriel
5871 VVS-museet: Direktör Nymans privata
5876 VVS-museet: Fotogendrivet kylskåp
5881 VVS-museet: Frimurare WC med dragsnöre
5883 VVS-museet: Tvättmaskin från 1950 med torkrullar
5886 VVS-museet: Olika lampor och verktyg
5890 VVS-museet: Autentisk verkstad
98304118 Tag plats! Dörrarna stängs!
5854 Å vår busschauffören rattar med säker hand tillbaks till Stockholm